За повишаване на място в по-горен ранг на съдия, прокурор или следовател по чл. 234 от Закона за съдебната власт е необходимо да са изминали три години от предходното повишаване в ранг, реши общото събрание на съдиите от Върховния административен съд (ВАС) по тълкувателно дело № 3 от 2023 г. То е образувано по искане на председателя на ВАС за приемане на тълкувателно решение по следния въпрос: „За повишаване на място в по-горен ранг на съдия, прокурор или следовател по чл. 234 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), необходимо ли е да са изминали три години от предходното повишаване в ранг?“
Тълкуването на разпоредбата на чл. 234 ЗСВ се налага поради възникнала противоречива съдебна практика от съдебни състави на ВАС.
Едни приемат, че за повишаване на място в по-горен ранг на съдия, прокурор или следовател по чл. 234 ЗСВ не е необходимо да са изминали три години от предходното повишаване. В тези случаи е без правно значение това, че магистратът не е прослужил поне три години от настъпила промяна, свързана с предходно повишаване в ранг, понеже това основание не е измежду посочените изчерпателно от закона.
Втората група съдебни състави на ВАС приемат, че за повишаване на място в по-горен ранг необходимо да са изминали три години от предходното повишаване в ранг. Изискуемият тригодишен стаж и при повторно повишаване на място в по-горен ранг не е обусловено от механично придобиване на определен период от време, а съдържа в себе си предполагаемото за кариерното израстване на магистратите наличие на съответните знания и опит за по-високата длъжност.
Повишаването на съдия, прокурор или следовател на място в по-горен ранг, съгласно чл. 234 ЗСВ, е предвидено като възможност при изпълнението на три кумулативни предпоставки: 1) при получена положителна комплексна оценка "много добра" от последното атестиране; 2) ако е прослужил на съответната или приравнена длъжност най-малко три години и 3) има необходимия съгласно чл. 164 ЗСВ юридически стаж за заемане на длъжността, съответстваща на по-високия ранг.
Изискуемият тригодишен стаж и при повторно повишаване на място в по-горен ранг не е обусловено от механично придобиване на определен период от време, а съдържа в себе си имплицитно предполагаемото за кариерното израстване на магистратите наличие на съответните знания и опит за по-високата длъжност. Тази оценка на професионалните качества на магистрата е ясно диференцирана от повишаването в длъжност. Последното става след конкурс и допълнителна оценка на професионалните качества.
В рамките на систематичното тълкуване на разпоредбата на чл. 234 ЗСВ във връзка с разпоредбите за атестирането, както и във връзка с разпоредбата на чл. 303, ал. 2, т. 3 ЗСВ за предсрочно повишаване в ранг, ясно се очертава хипотезата на правната норма, включваща изискването за новопридобит 3-годишен юридически стаж след последния получен ранг. Ако бъде игнорирано това изискване, тогава предвиденото от законодателя поощрение за предсрочно повишаване в ранг би се обезсмислило. Възможността за придобиване на нов ранг на място за срок по-рано от три години от предходния би могло да се реализира единствено в хипотезата на чл. 303, ал. 2, т. 3 ЗСВ – предсрочно повишаване в ранг като поощрение.
По тълкувателното дело има особено мнение на петима от съдиите от ВАС.
|