Върховният администратвен съд потвърди, че обособяване на община Обзор като самостоятелна община е единствено в правомощията на Президента.
Това произлиза от решение на ВАС, с което е потвърдено решение № 12216 от 08.12.2023 г. на тричленен състав на същия съд. С него бе прогласена нищожността на Решение № 329 на Министерския съвет от 27.04.2023г., с което бе оттеглено предложението до Президента на Република България да издаде указ за утвърждаване на създадената нова община Обзор, област Бургас, и промените в границите на община Несебър. С оспореното решение е отменено и Решение № 253 на Министерски съвет от 2021г. за отделяне на населени места от община Несебър, област Бургас и създаване на нова община с административен център гр. Обзор, област Бургас.
Петчленният състав на ВАС остави без разглеждане касационните жалби на жители на гр. Обзор, с. Баня и Община Несебър като недопустими и разгледа по същество жалбата на Министерски съвет на Република България.
Съдът приема, че първоинстанционното решението е правилно и Актът на МС от 2023 г., с който се възпрепятства производството по отделяне на населените места в самостоятелна община, подлежи на оспорване. До издаването му се стига след проведен местен референдум на 28.02.2021 г. в населените места на община Несебър: гр. Обзор, с. Баня, с. Емона, с. Паницово, с. Козница, с. Приселци и с. Раковсково, съгласно Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление /ЗПУГДВМС/. С решение на Общинската избирателна комисия № 26 от 01.03.2021 г. са обявени резултатите от гласуването, а референдума за редовен.
Въз основа на изготвеният доклад на областният управител, Министерският съвет на Република България взема решение № 253 от 24.03.2021 г. за отделяне от община Несебър, обл. Бургас на посочените населени места. В резултат на това решение е отправено предложение до Президента на Република България да издаде указ за утвърждаване на границите и административния център на новосъздадената община. Въпреки, че Президентът не е осъществил правомощията си по Конституция в продължение на две години, съдът смята, че не е налице формиран мълчалив отказ на Президента да издаде указ за обособяване на самостоятелна община, тъй като неговите актове са изключени от съдебен административен контрол.
От друга страна, Президентът не е бил обвързан нито със срок за издаване на Указ, нито с неговото съдържание, независимо от становището на МС. Не е било и възможно издаването на акт от страна на Президента, поради наличието на забрана в Закона за преброяване на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. /§1, ал. 1 от ДР на Закона/.
След приключването на преброяването от Президента е изискана информация за наличие на условия за обособяване на самостоятелна община. МС не предоставя информацията, а оттегля направеното през 2021г. предложение и отменя решение № 253 от 24.03.2021 г. на МС, като изземва правомощията на президента да довърши производството.
Настоящият състав споделя виждането на тричленния състав на ВАС, че нито Конституцията, нито Закона за административно-териториалното устройство на РБ /ЗАТУРБ/ предвиждат правомощие на Министерския съвет да оттегля или отменя решенията си. Само и единствено в правомощията на Президента е да прецени дали да утвърди или не решението на МС.
Решението на ВАС по административно дело № 3957/2024 г. е окончателно.
|