• RSS Icon
  • 15.5.2025 16:25
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • Новини и инициативи
  • Медиите за ВАС
  • Проекти
  • Архив новини
  • Друго
НОВИНИ

Общото събрание на ВАС отклони искане на главния прокурор, свързан с агроекологичните плащания по ПРСР



Със свое тълкувателно решение по тълкувателно дело № 3 от 2022 г. общото събрание на Върховния административен съд отклони искането на главния прокурор на Република България за тълкуване на следния въпрос: „Дължат ли се агроекологични плащания съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. за срок, който надвишава минималните периоди на преход към биологично производство, съгласно чл. 36, чл. 37, параграф 2 и чл. 38, параграф 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство, етикирането и контрола, извън случаите по чл. 36, параграф 3 във вр. с параграф 1 от Регламент № 889/2008?“.
С решение от 26 април 2023 г. на Общото събрание на съдиите от колегиите на ВАС, производството по тълкувателното дело е спряно до приключване на производството по дело С-329/2022 г. на Съда на Европейския съюз. С решение на съда от 7 декември 2023 г. по дело С-329/22 г., СЕС се е произнесъл по отправеното на основание чл. 267 ДФЕС от ВАС преюдициално запитване по адм. дело № 5706/2021 г. С решение на Общото събрание на съдиите от колегиите на Върховния административен съд, проведено на 19.06.2024 г., производството по тълкувателно дело № 3/2022 г. е възобновено.
С Решение от 07 декември 2023 г. по дело С-329/22 СЕС е дал задължително тълкуване на чл. 29, параграф 3, второ изречение от Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г., относно подпомагане на развитието на селските райони на Европейския земеделски фонд за развитие на селските район (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета, в смисъл че:
    · допуска национална разпоредба, която ограничава възможността за получаване на финансово подпомагане за преход към биологично земеделие до минималния преходен период, предвиден в чл. 38, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията от 05.09.2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти, по отношение на биологичното производство, етикирането и контрола;
    · така държавите членки могат да определят максимален срок за предоставяне на подпомагане за преход към биологично земеделие, като се съобразят с конкретния преходен период, който, както предвижда чл. 17, параграф 1, буква „в“ от Регламент (ЕО) № 834 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91, се определя от уредбата на Европейския съюз в зависимост само от вида земеделски или животински продукти;
    · държавите членки могат следователно да решат, че преходът към биологично земеделие дава основание за подпомагане за по-кратък период от предвидения в чл. 29, параграф 3, първо изречение от Регламент № 1305/2013 период от пет до седем години.
Съгласно чл. 267, параграф 1 от ДФЕС Решението на СЕС по дело С-329/22 е задължително за всички съдилища и учреждения в Република България, включително и за ВАС, относно поставения за тълкуване въпрос за дължимост на агроекологични плащания, съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007 – 2013 г. за срок, който надвишава минималните периоди на преход към биологично производство, съгласно чл. 38, параграф 3 от Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията от 05.09.2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикирането на биологични продукти, по отношение на биологичното производство, етикирането и контрола.
Отговорът, даден с решение по дело С-329/2022 г., разрешава въпроси по тълкуването на конкретни разпоредби от посочените по-горе регламенти, които имат значение за правилното прилагане и на националните правни норми, предмет на тълкувателно дело № 3 от 2022 г.
Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд