• RSS Icon
  • 15.5.2025 16:11
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • Новини и инициативи
  • Медиите за ВАС
  • Проекти
  • Архив новини
  • Друго
НОВИНИ

ВАС остави в сила решение на Административен съд София – град срещу нелоялна търговска практика на „Йеттел България" ЕАД



Върховният административен съд остави в сила решение по административно дело № 3921/2024 г. на Административен съд София- град, с което е отхвърлена жалба на "Йеттел България" ЕАД срещу заповед № 931/10.10.2023 г. на председателя на Комисията за защита на потребителите –(КЗП). С процесната заповед на дружеството е забранено при упражняване на своята дейност да използва нелоялна търговска практика – да възпрепятства правото на потребителите да прекратят договорите си, като не отразява в своята система подадените от тях заявления за отказ от услуги и заплатени парични задължения.
Върховните магистрати приемат мотивите на първоинстанционният съд, че посочената търговска практика противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и променя съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга, тъй като, както е в случая потребителят е поискал прекратяване на договора и е заплатил неустойка за това, а резултат на нелоялната търговска практика е променил поведението си като е като е пренесъл телефонния номер при друг мобилен оператор.
Съгласно Закона за защита на поребителите "Търговска практика" е всяко действие, бездействие, поведение, търговска инициатива или търговско съобщение, включително реклама и маркетинг, от страна на търговец към потребител, което е пряко свързано с насърчаването, продажбата или доставката на стока или предоставянето на услуга на потребителите.
В случая се касае за съзнателно недобросъвестно поведение на служител на дружеството, който е приел заявление на потребител, което той е подписал и е взел сумата 150 лв. неустойка за прекратяване на договора. Въпреки че заявлението е било подадено, то не е било регистирано и приетата от служителя сума от 150 лв. не е била отразена като платена по абонатната сметка на потребителя. Предадената от потребителя на обслужващия служител на 03.04.2023 г. сума от 150 лв. е внесена по абонатния му номер едва на 13.05.2023 г. от служителите в офиса. Това е станало след извършената проверка, след издаване на фактура, с която е изискано заплащане на неустойка по договора.
АССГ правилно е приел, че приложената принудителна административна мярка, освен прекратителен има и превантивен характер, тъй като ако подобно поведение не се санкционира, то би могло отново да се повтори.
Решението по административно дело № 11989 от 2024 г. не подлежи на обжалване.
Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд