• RSS Icon
  • 29.6.2025 23:29
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • Новини и инициативи
  • Медиите за ВАС
  • Проекти
  • Архив новини
  • Друго
НОВИНИ

ВАС отмени Методиката за прилагане на предварителните условия при изпълнението на Стратегическия план за развитие в земеделието и селските райони в периода 2023 – 2027 г.



Върховният административен съд отмени Методиката за прилагане на предварителните условия в Република България във връзка с изпълнението на Стратегическия план за развитие в земеделието и селските райони в Република България в периода 2023 – 2027 г., обн. в ДВ бр. 78 от 13.09.2024 г. Със същото решение ВАС отмени и заповедта на министъра на земеделието и храните /№ РД – 09 – 952 от 05.09.2024 г./, с която е утвърдена оспорваната методика.
Методиката включва правила за определяне на намаленията и плащанията при неспазване на изискванията на стандартите за добро земеделско и екологично състояние и законоустановените изисквания за управление. Съгласно чл. 55, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ тази Методика се утвърждава със Заповед на министъра. В тази връзка предмет на производството са както Методиката като подзаконов нормативен акт, така и Заповедта на министъра на земеделието и храните.
Съдът приема, че при издаването на Методиката не са спазени правилата относно приемането на подзаконови нормативни актовесе, които се съдържат в глава трета "Изработване на проекти за нормативни актове" на Закона за нормативните актове (ЗНА) и в частност чл. 26 и 28. Съгласно тези правила не е изпълнено изискването, осигуряващо спазване на принципа на откритост и мотивираност на административния акт, а именно мотивите да съответстват на вида на приложения проект за нормативен акт. В случая мотивите към проекта за нова Методика съответстват по-скоро на мотиви към проект за изменение на подзаконов нормативен акт, а не за изцяло нов, какъвто всъщност е предложената и приета Методика.
Със Заповедта на министъра, предмет на настоящото производство е била отменена приетата през 2023 г. методика, която е била за същия период на действие 2023 г. – 2027 г. и е приета изцяло нова методика в края на 2024г. В доклада липсват мотивите за издаване на изцяло нов подзаконов нормативен.
В тях е посочено, че с оглед на предстоящото извършване на контрол за 2024 г. и плащанията по интервенциите, включени в Стратегическия план, е необходимо да бъде утвърдена и обнародвана изготвената Методика за прилагането на предварителните условия в РБългария за периода 2023г. – 2027г. и да бъде отменена старата методика, утвърдена през 2023 г.
В мотивите е прието също, че проектът не предвижда разходването на допълнителни средства от бюджета на Министерството на земеделието и храните и че финансовите средства за периода 2023г. – 2027 г. в РБ са предвидени в сметката за средства от ЕС на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/.
Съдът намира, че не е направен анализ за съответствие на проекта с правото на ЕС, липсва финансова обосновка на проекта, като е посочено, че такива средства са предвидени в сметката за средства от ЕС на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/, без каквато и да е конкретизация в какъв размер и какви средства ще са необходими за различните аспекти по прилагането на новоприетата уредба.
Посочените допуснати нарушения на чл. 28, ал. 2 ЗНА са самостоятелно основание за отмяна на оспорената в това производство Методика.
Като незаконносъобразна и несъответстваща на законовите изисквания за форма се явява и заповедта на министъра, с която е одобрена оспорената методика. В нея също не се съдържат мотиви защо се отменя изцяло старата методика и защо се приема изцяло нова.
Съдът намира също, че оспорения подзаконово нормативен акт е в противоречие и с актове от по – висока степен и в частност с принципа административните наказания да бъдат налагани само със закон. В последния раздел на Методиката, както и приложение № 2, неразделна част от нея, са определени размери на санкциите, които ще бъдат налагани за неспазването на ЗЗЕС в различните определени хипотези. Съгласно ЗПЗП, Министърът има правомощие да приеме Методика, но не му се предоставя възможност с и в Методиката да определи размера на намаленията/санкциите. Недопустимо е определянето на размера на санкциите по подпомаганията и интервенции по Стратегическия план. Настоящият състав намира, че оспореният нормативен акт е издаден в противоречие с акт от по – висока степен, какъвто е ЗПЗП от една страна, а от друга е в противоречие с основополагащи правни принципи, забраняващи определянето на санкции в акт, различен от закон.
Решението по администартивно дело № 1731/2025 г. подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред петчленен състав на ВАС.
Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд