Върховен административен съд отмени решение Решение № 6712/26.07.2024 г. на Административен съд – Пловдив и отхвърли жалба против Писмо изх. № ОВОС-1474-49/07.07.2023 г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ – Пловдив. С писмото е прието, че Решение № ПВ-37-ПР/2016г. на директора на РИОСВ - Пловдив е загубило правното си действие, тъй като в петгодишния срок от датата на влизането му в сила не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение.
С него е било решено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ за инвестиционно предложение /ИП/ "Изграждане на кариери за добив на мрамори и баластра в южната част от концесионна площ "Делчевото - 2" /66,165 дка/, землище на с. Горнослав, община Асеновград", което нямало вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.
През 2022 г. Министерския съвет със свое решетие № 863 от 2 ноември 2022 г. предоставя концесия за добив на подземни богатства - индустриални минерали /мрамори/, от находището, разположено в землището на с. Горнослав, в съответствие с подаденото инвестиционно намерение, въпреки включването на с. Горнослав в защитени зони по Натура 2000.
След извършена проверка през 2023 г. по надлежния ред е установено, че няма техника и следи от пробивно-взривни дейности по скалните масиви на терена. Част от пътя в концесионната площ е засипан със земно-скална маса. В същата година община Асеновград потвърждава, че не е започнала процедура за промяна статута на територията, а в дирекция „Поземлени отношения и комасация“ в Министерство на земеделието липсват документи, касаещи проведена процедура по реда на Закон за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ и правилника за прилагането му. Съгласно писмо с вх. № ОВОС-1474-52/14.07.2023 г. концесионната площ не попада в земеделска земя.
Направените констатации са, че в петгодишния срок от датата на влизане в сила на Решението за ОВОС не е започнало осъществяване на инвестиционното предложение, които дават основание на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив да издаде административния акт, че Решението от 2016 г. е загубило правното си действие.
Според върховните магистрати, при издадено разрешение за ОВОС 5-годишният срок за осъществяване на инвестиционното предложение може да бъде прекъсван не само с фактически действия по реализирането му, но и с осъществяването на административни процедури, когато се изискват по специален закон. Реализирането на инвестиционните предложения включва отделни етапи на съответните приложими за него процедури по реда на специални закони, които са различни.
Съгласно разпоредбите на чл. 93, ал. 8 и чл. 99, ал. 12 ЗООС, се разграничават действията, предприети по подготовка на осъществяване на инвестиционното предложение /ИП/, и действията при започване осъществяването на ИП. В тази връзка съдът намира, че осъществяването на ИП в посочения 5-годишен срок е започнало с фактическото осъществяване на ИП или с издаването на съответният административен акт, който разрешава/одобрява осъществяването на ИП по специален закон и в който е заложен срок за осъществяването им. Този акт следва да не е загубил правното си действие към датата на извършване на проверката на контролния орган по околна среда.
Съгласно разпоредбата на чл. 99, ал. 12 ЗООС, решението по ОВОС губи правно действие, ако в срок от 5 години от датата на издаването му не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение. Срокът започва да тече от датата на влизане в сила на решенията по ОВОС, който е 08.01.2018 г. след решение на ВАС № 235 от 08.01.2018 г. по адм. дело № 6605/2017 г.
Извършената проверка /Констативен протокол № 0011683 от 04.05.2023 г./, установява именно това, че няма започнати дейности по осъществяване на ИП, т. е към 04.05.2023г. не е започнало фактическото осъществяване на ИП. В рамките на посочения от закона петгодишен срок Решението на РИОСВ – Пловдив не е послужило за извършване на фактическо осъществяване на ИП.
В настоящото производство е направено искане за отправяне на преюдициално запитване пред Съда на Европейския съюз. Съдът остави без уважение искането, тъй като не са налице изискванията на чл.267 ДФЕС за отправяне на преюдициално запитване до СЕС.
Решението по административно дело 10245/2024 г. е окончателно и не подлежи на обжалване.
|