Върховен административен съд отмени Наредба за водноспасителната дейност и обезопасяването на водните площи и басейните за обществено ползване, приета с ПМС № 82 от 03.04.2024 г. и обн. ДВ, бр. 30 от 05.04.2024 г.
В хода на съдебното производство същата е изменена и допълнена в частта „Преходни и заключителни разпоредби“ със създаването на нов § 3 /изм. и доп. ПМС № 188 от 30.05.2024 г., обн. ДВ, бр. 47 от 04.06.2024 г./, като в тази част не е налице оспорване от жалбоподателите.
Върховните магистрати приемат, че е налице валиден правен акт, издаден от компетентен административен орган, какъвто е Министерски съвет на Република България. Като причини, наложили приемането на наредбата е посочено в доклада на министъра на здравеопазването необходимостта от прецизиране на нормативната уредба и нейното осъвременяване. От приемането и през 1996 г. до нейното изменение през 2024 г. са настъпили значителни и съществени промени в нормативната уредба, с които старата наредба не е съобразена и това създава затруднения при нейното прилагане.
Върховният административен съд приема, че при приемането на новата Наредба не е спазено задължителното условие за мотивираност на проекта на нормативен акт. Прилагането на мотиви гарантира спазване на основните принципи при изработването на нормативния акт – обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, както и на принципите, за законност, равенство, публичност и прозрачност в работата на административните органи. Липсата на определеното от закона съдържание на мотивите, възпрепятства възможността съдът да извърши необходимата обоснована проверка за спазване на посочените принципи при подготовката на подзаконовия нормативен акт /чл. 28, ал. 2 от ЗНА/.
Настоящият съдебен състав счита, че изцяло липсва обосновка за финансовите и други средства, необходими за прилагане на новата уредба. Такава изобщо не се съдържа нито в мотивите към обжалваната Наредба, нито в доклада на министъра на здравеопазването, съгласно т.3 на чл. 28, ал. 2 ЗНА.
Този извод е валиден и по отношение на изискването за отразяване на очакваните резултати, включително финансовите, от прилагането на оспорения подзаконов акт. Естеството на правоотношенията, които се уреждат с наредбата, предполагат някакво финансово изражение на резултатите от прилагането й.
ВАС приема, че след като не са изпълнени изискванията за мотивираност на проекта на нормативния акт са допуснати нарушения на императивните правила, регламентиращи издаването на процесната Наредба /чл. 28, ал. 2, т. 3 и т. 4 от ЗНА/.
Решението по административно дело 6085/2024 г. подлежи на обжалване пред петчленен състав на ВАС.
|