• RSS Icon
  • 23.5.2025 15:53
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • Ръководство
  • Структура
  • Отчети
  • Решения на Пленума
  • История
  • Международна дейност
  • Презентация
  • Вещи лица
ЗА ВАСИЗДАНИЯ

Съдържание на брой 5/2024

СЪДЪРЖАНИЕ НА БР. 5/2024 г.
СТАТИИ, АНАЛИЗИ, КОМЕНТАРИ

ДЕВЕТДЕСЕТ ГОДИНИ ОТ ПРИЕМАНЕТО НА НАРЕДБАТА-ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНОТО ПРАВОСЪДИЕ – 12 НОЕМВРИ 1934 г., доц. дин Евгени Йочев

Статията разглежда историческото значение на Наредбата за нормативните актове от 1934 г., която е вторият закон, уреждащ административното правосъдие в България след Закона за административното правосъдие от 1912 г. и водещата позиция на Върховния административен съд като пазител на законността в държавното управление.
За тези 22 години Върховният административен съд е доказал с работата си колко навременно и правилно е било решението за въвеждане на административното правосъдие в страната. Съдът се е ръководил от разбирането, че основната му задача е да раздава правосъдие независимо от неравнопоставеността на двете страни в процеса от гледна точка на тяхното социално положение.
Върховният административен съд е допринесъл „може би повече от всичко друго“ за формирането на гражданина, който познава и се бори за правата си, вярва в силата на закона и правосъдието и допринася за утвърждаването на върховенството на закона.
Безспорен е и приносът на Върховния административен съд за създаването на съдебна практика, основана на закона и практиката. С. С. Бобчев го характеризира като общ пътеводител в управлението - „пътеводител за чиновниците, пътеводител за администрацията и за гражданите“.

КОНКУРЕНЦИЯ МЕЖДУ ЛИЧНИЯ И ОБЩЕСТВЕНИЯ ИНТЕРЕС
ПРИ ИЗДАВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНИ АКТОВЕ, Ирина Димитрова

Настоящата статия разглежда проблема за конкуренцията между личния и обществения интерес при издаване на ненормативни административни актове, който произтича пряко от принципа на съразмерност в административния процес. Изложението прави опит да даде теоретични насоки за йерархичната подредба на различните видове интерес, цитирани в принципа, тъй като намирането на баланс между тях на практика е трудно постижимо. Реализирането на този баланс обаче се явява гаранция, че административният орган е взел най-справедливото решение, а справедливостта е ръководещ фактор за правилното приложение на принципа на съразмерност.

РЕШЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЕНИЯ НА ВАС

ПЕТЧЛЕНЕН СЪСТАВ
Решение № 2423 от 29.02.2024 г. по адм. дело № 9453/2024 г., Петчленен
състав - I колегия, докладчик съдия Василка Шаламанова

ПЕТЧЛЕНЕН И ТРИЧЛЕНЕН СЪСТАВ
Решение № 9238 от 25.07.2024 г. по адм. дело № 3957/2024 г., Петчленен
състав - I колегия, докладчик съдия Любка Петрова
Решение № 12216 от 08.12.2023 г. по адм. дело № 5289/2023 г., III отделение, докладчик съдия Аглика Адамова

ВТОРА КОЛЕГИЯ
ТРИЧЛЕНЕН СЪСТАВ

Пето отделение
Решение № 5039 от 23.04.2024 г. по адм. дело № 11938/2023 г., V отделение, докладчик съдия Илиана Славовска

Шесто отделение
Решение № 12156 от 12.11.2024 г. по адм. дело № 7636/2024 г., VI отделение, докладчик съдия Николай Гунчев

Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд