ПОЛИТИКИ ЗА БОРБА С ИЗМАМИ, КОРУПЦИЯ, КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ И ДВОЙНО ФИНАНСИРАНЕ И МЕРКИ ЗА ДОКЛАДВАНЕ И КОРИГИРАНЕ НА СЕРИОЗНИ НЕРЕДНОСТИ НА ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КРАЕН ПОЛУЧАТЕЛ ПО ПРОЕКТ „ЦИФРОВИЗАЦИЯ НА КЛЮЧОВИ СЪДОПРОИЗВОДСТВЕНИ ПРОЦЕСИ В СИСТЕМАТА НА АДМИНИСТРАТИВНОТО ПРАВОРАЗДАВАНЕ“
Върховният административен съд (ВАС) е получател на инвестиция по С10.I2 от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) „Цифровизация на ключови съдопроизводствени процеси в системата на административното правораздаване“ с бюджет 8 549 000.00 лева (осем милиона петстотин четиридесет и девет хиляди лева).
В изпълнение на Постановление № 157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост и на техните функции, ВАС управлява средствата, съобразно приложимото европейско и национално законодателство и в съответствие с принципите на добро финансово управление и прозрачност, определени в Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) №1296/2013, (ЕС) №1301/2013, (ЕС) №1303/2013, (ЕС) №1304/2013, (ЕС) №1309/2013, (ЕС) №1316/2013, (ЕС) №223/2014 и (ЕС) №283/2014 и на Решение №541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) №966/2012 (ОВ, L 193/1 от 30 юли 2018 г.), наричан по-нататък Регламент (ЕС) 2018/1046".
При управлението и изпълнението на Плана не се допуска конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046.
Задължение на органите и лицата, отговорни за управлението и изпълнението на Плана, е да предприемат необходимите мерки, свързани с предотвратяването на измами, корупция, конфликт на интереси и двойно финансиране от Механизма и от други програми на Съюза, както и от други национални или международни източници на финансиране, чрез създаване на Политики и правила за добро финансово управление на инвестициите.
Настоящите политики на ВАС имат за цел насърчаване на култура за подаване на сигнали и установяване на ефективни механизми за докладване и коригиране на дейности, застрашаващи и увреждащи финансовите интереси на ЕС, установяване на работа и поведение, които да оказват възпиращ ефект върху корупцията и да съдействат за предотвратяването и откриването на измами, корупция, конфликт на интереси и двойно финансиране, както и да гарантират, че тези случаи ще се разглеждат своевременно, отговорно, почтено и по подходящ професионален начин.
Съгласно етичните норми, установени в органите на съдебната власт, същата служи на обществото и е отговорна за правилното и безпристрастно прилагане на законите. Нейната основна функция, основаваща се на върховенство на закона и независимостта, е да осигурява на гражданите състояние на свобода, сигурност и достойнство при условията на равнопоставеност и ефективна защита на основните им човешки права.
В своята дейност, служителите от Върховния административен съд, отговорни за приемането и разглеждането на сигнали, се ръководят от законодателството и Етичния кодекс на съдебните служители.
Понятията измами, корупция и конфликт на интереси се използват за описване на широк кръг от нарушения.
Определения за престъпленията измама и корупция се съдържат в Директива (ЕС) 2017/1371 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2017 година относно борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателно правен ред, транспонирана в българското законодателство с Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания. В допълнение, по отношение на корупцията, осъществявана от лица, заемащи висша публична длъжност, е приложим Законът за противодействие на корупцията.
Със Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, както и редът и условията за подаване и разглеждане на такива сигнали или публично оповестена информация. Законът се прилага и за лица, свързани с лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения, като той не отменя правилата на действащата нормативна уредба, предвиждаща съществуването на различни органи с правомощия за проверка на сигнали в различни сфери на публичния сектор.
Съгласно закона се осигурява защитата на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите или служебните им задължения или в друг работен контекст.
Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, лице, подаващо сигнал за нарушения чрез вътрешен или външен канал по смисъла на този закон, има право на защита, когато са изпълнени едновременно следните условия: е имало основателна причина да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването ѝ и че тази информация попада в обхвата на приложното поле на чл. 3 от него и когато е подало сигнал за нарушение при условията и по реда на този закон. Право на защита има и лицето, което подава сигнал за нарушение по чл. 3 и до институции, органи, служби или агенции на Европейския съюз.
Във връзка с изброеното законодателство и отговорността за предотвратяване и разкриване на измами и нередности, подадените сигнали се разглеждат според компетенциите на административните звена във ВАС, съгласно Вътрешни правила, утвърдени от Председателя.
Всеки сигнал за нередност, подозрения за измама или измама, който не се отнася до дейността на ВАС, се препраща до административната структура, за чиято дейност се отнася, като се уведомява подателят на сигнала, ако е посочен адрес.
В случаите на сигнал за измама, корупция, конфликт на интереси и двойно финансиране, касаещ инвестицията по Плана за възстановяване и устойчивост сигналите се изпращат до компетентния да извърши проверка орган след вътрешно разглеждане относно съотносимостта на сигнала.
Уведомяваме Ви, че всяко лице има право да подава сигнали за измама, нередности, корупция, конфликти на интереси и двойно финансиране, възникнали във връзка с изпълнението на проект на ВАС: „Цифровизация на ключови съдопроизводствени процеси в системата на административното правораздаване“ с бюджет 8 549 000.00 лева (осем милиона петстотин четиридесет и девет хиляди лева) по Плана за възстановяване и устойчивост.
Ако считате, че имате информация за:
Измама
Член K.3 от Договора за Европейски съюз, дава дефиниция за „измама“ по отношение на разходи като всяко умишлено действие или бездействие във връзка с:
- използването или представянето на фалшиви, неверни или непълни декларации или документи, в резултат на което се присвоява незаконно или неправомерно се задържат фондовете от Общия бюджет на Европейските общности или от бюджетите, управлявани от Европейските общности или от тяхно име;
- неоповестяване на информация в нарушение на конкретно задължение, което води до същия резултат;
- неправилно използване на такива фондове за цели, различни от тези, за които първоначално са предоставени.
По отношение на приходите – всяко умишлено действие или бездействие, което се отнася до:
- използването или представянето на фалшиви, неверни или непълни декларации или документи, в резултат на което незаконно се намаляват ресурсите в бюджета на ЕС или бюджетите, управлявани от ЕС или от негово име;
- неоповестяването на информация в нарушение на конкретно задължение, което води до същия резултат; или
- неправилното използване на законно предоставени ползи, което води до същия резултат.
Чл. 209, чл. 212 и 212а от Наказателния кодекс, престъплението „измама“, когато то е извършено при изпълнение на договора и засяга финансовите интереси на Европейския съюз, се счита за „измама, засягаща финансовите интереси на ЕС“.
Корупция
Чл. 3, ал. 1 от ЗПКОНПИ: Корупция по смисъла на този закон е налице, когато в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява с власт, нарушава или не изпълнява служебни задължения с цел пряко или косвено извличане на неследваща се материална или нематериална облага за себе си или за други лица.
Престъплението „длъжностно присвояване“ по чл. 201 от Наказателния кодекс когато то е извършено при изпълнение на договора и засяга финансовите интереси на Европейския съюз.
Престъпленията „подкуп“ по чл. 301, чл. 304, 304а, 304б, 304в и „провокация към подкуп“ по чл. 307 от Наказателния кодекс, в случаите, в които са извършени при изпълнение на договора и засягат финансовите интереси на Европейския съюз, се считат за „корупция, засягаща финансовите интереси на ЕС“.
Конфликт на интереси
Чл. 52-54 от ЗПКОНПИ
Чл. 52. Конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективното изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.
Чл. 53. Частен е всеки интерес, който води до облага от материален или нематериален характер за лице, заемащо висша публична длъжност, или за свързани с него лица, включително всяко поето задължение.
Чл. 54. Облага е всеки доход в пари или в имущество, включително придобиване на дялове или акции, както и предоставяне, прехвърляне или отказ от права, получаване на стоки или услуги безплатно или на цени, по-ниски от пазарните, получаване на привилегия или почести, помощ, глас, подкрепа или влияние, предимство, получаване на или обещание за работа, длъжност, дар, награда или обещание за избягване на загуба, отговорност, санкция или друго неблагоприятно събитие.
Член 61 Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046
За целите на параграф 1 конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес.“
Нередност
В член 1, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 2988/955 „нередност“ се определя като:
„всяко нарушение на разпоредба на правото на Общността, в резултат на действие или бездействие от икономически оператор, което е имало или би имало за резултат нарушаването на общия бюджет на Общностите или на бюджетите, управлявани от тях, или посредством намаляването или загубата на приходи, произтичащи от собствени ресурси, които се събират направо от името на Общностите или посредством извършването на неоправдан разход.“
Двойно финансиране.
РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2021/241 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 12 февруари 2021 година за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост:
Чл. 5 - Подкрепата от Механизма не замества, освен в надлежно обосновани случаи, периодични национални бюджетни разходи и спазва принципа на допълняемост на финансирането от Съюза.
Чл. 9 - Подкрепата по Механизма е в допълнение към подкрепата, предоставяна по линия на други програми и инструменти на Съюза. Реформите и инвестиционните проекти могат да получат подкрепа от други програми и инструменти на Съюза, при условие че тази подкрепа не покрива същите разходи.
чл. 191, параграф 3 от Регламент (ЕС, Евратом) № 2018/1046, Финансов регламент:
При никакви обстоятелства едни и същи разходи не могат да се финансират два пъти от бюджета.
Сигналите може да касаят технически, финансови или административни нередности, такива, свързани с подписани договори за предоставяне на безвъзмездна помощ, извършени нарушения в процеса на договарянето, изпълнението на проектите и други.
Изложените в сигналите Ви обстоятелства ще бъдат проверени и в случай, че се потвърди тяхната достоверност, ще бъдат взети необходимите мерки, в зависимост от спецификата на всеки случай.
Общата уредба на подаването и разглеждането на сигнали се съдържа в глава 8 от Административно процесуалния кодекс (АПК). В чл. 108, ал. 2 от АПК се съдържа принципната защита на подателите на сигнали, а именно, че никой не може да бъде преследван затова, че е подал сигнал.
Съгласно Вътрешните правила за организация на работата с предложения и сигнали, които постъпват във Върховния административен съд, сигналите могат да бъдат подавани лично или чрез представител по закон или пълномощие, по пощата, по факс, по електронна поща или чрез куриер.
Създадена е възможност за устно подаване на сигнал, който се документира по надлежен ред, съгласно утвърдените правила.
Сигнали могат да бъдат подавани и писмено и по електронна поща.
Налице е възможност за подаване на сигнали за нередности посредством изградените на сайта на ВАС секции за сигнали (анонимни и неанонимни).
Подаване на сигнали:
В случай, че разполагате с информация за нередност, моля да я подадете на електронна поща [email protected].
За максимално бърза реакция по сигнала и предприемане на последващи мерки е препоръчително предоставянето на достатъчно подробна информация от Ваша страна относно фактите, които са Ви известни. Сигналът следва да дава, като минимум, ясна референция за конкретния проект/инвестиция, финансиращата програма/инструмент, административното звено и описание на нередността.
Устни сигнали за нередност се приемат в работно време в сградата на Върховния административен съд на адрес: гр. София, бул. „Александър Стамболийски“ №18.
Дирекция „Национален фонд“ изпълнява функциите на Координиращо звено на национално равнище за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, за извършването на проверки и контрол на изпълнението на инвестициите.
Повече информация по Плана за възстановяване и устойчивост можете да получите на адрес: https://www.nextgeneration.bg/#two, както и на интернет страниците на отговорните за изпълнението на инвестициите по Плана ведомства и организации, съгласно Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 от Постановление № 157 на Министерския съвет от 07.07.2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции (Oбн., ДВ, бр. 54 от 12.07.2022 г.).
Имате право да подадете информацията директно до едно или няколко от следните лица:
· Ръководителя на координиращо звено на национално равнище за изпълнението и контрола на ПВУ (директора на дирекция „Национален фонд”) или
Сигнали за нередности могат да се подават на интернет-страниците на Управляващите органи на програмите, ведомства и организации, съгласно Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1, т. 3 от ПМС № 157/2022 г., във връзка с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост, както и до дирекция „Национален фонд“ чрез попълване на специална форма ТУК: или на имейл: [email protected].
НОРМАТИВНА УРЕДБА Нормативни актове, с които се уреждат процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз:
ДИРЕКТИВА (ЕС) 2017/1371 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2017 година относно борбата с измамите, засягащи финансовите интереси на Съюза, по наказателноправен ред
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX%3A32017L1371)
РЕГЛАМЕНТ (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=celex%3A32018R1046
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции
https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp;jsessionid=9CECD840C3C8189C3422B36ACBCD700E?idMat=174734
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 18 на МС от 4.02.2003 г. за създаване на Съвет за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз (Загл. изм. - ДВ, бр. 90 от 2010 г., в сила от 16.11.2010 г., бр. 60 от 2012 г., в сила от 7.08.2012 г.) (обн., ДВ, бр. 13 от 11.02.2003 г.)
НАРЕДБА за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз (Загл. доп. - ДВ, бр. 6 от 2012 г.), приета с ПМС № 285 от 30.11.2009 г., обн., ДВ., бр.97 от 08.12.2009 г.
НАРЕДБА за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 285 от 30.11.2009 г., обн., ДВ, бр. 97 от 8.12.2009 г.
|