• RSS Icon
  • 3.6.2025 2:41
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • 1/2012
  • 2/2012
  • 3/2012
  • 4/2012
  • 5/2012
  • 6/2012
ЗА ВАСИЗДАНИЯ

Съдържание на брой 5/2012

СТАТИИ, АНАЛИЗИ, КОМЕНТАРИ

КЪМ ПРЕДСТОЯЩАТА РЕФОРМА НА АДМИНИСТРАТИВНОТО НАКАЗВАНЕ
РАЗМИСЛИ DE LEGE FERENDA

Мария Славова, Васил Петров

Това изследване е посветено на необходимостта от реформа на административното наказване в България и е развитие на възгледите ни, изложени в по-ранна наша студия.

За необходимостта от реформа в областта на административното наказване и за необходимостта от създаването на Административнонаказателен кодекс се говори още от средата на 90-те години на миналия век. Днес необходимостта от такава реформа не се и дискутира. Тя е безспорна. Реформа, която цели ефективно административно наказване чрез систематизиране и опростяване на материалното и процесуалното право, винаги е положително начинание, но относно административното наказване реформата е и повече от наложителна. Общият Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН), към който препращат всички отраслови нормативни актове, е приет през 1969 г., при различни обществено-политически условия и при различни устройствена и процесуална идеология на правната ни система. Измененията и допълненията към ЗАНН от създаването му до днес, които са близо четиридесет, единствено засилват чувството за неговата неактуалност и непригодност.

Усъвършенстването на правната уредба на административното наказване у нас обаче е по-скоро отражение на законодателната реформа в условията на преход и на приемането на нови за българската правна система институти в процеса на хармонизация на вътрешното право с правото на Европейския съюз, отколкото прилагане на собствена концепция за повишаването на ефективността на държавната административнонаказателна политика. Този подход естествено не дава добри резултати, а по-скоро води до нови несъвършенства в правната уредба на административното наказване, практиката по приложението й и доктрината в областта. Необходимостта от реформа на административното наказване се почувства особено ясно след приемането на Административнопроцесуалния кодекс (АПК) през 2006 г. и създаването на регионални административни съдилища през 2007 г.



АДМИНИСТРАТИВНИ АКТОВЕ С ГРАЖДАНСКОПРАВНО ДЕЙСТВИЕ

Денчо Славов

Държавата се намесва в гражданските правоотношения (ГПО) при наличие на противоречия между интересите на отделните граждани и организации в качеството им на гражданскоправни субекти и на обществото като цяло. Това се отнася както до случаите, когато от преките или косвени гражданскоправни последици на действията на администрацията се облагодетелстват юридическите лица на органите на власт, така и когато тези последици са в полза на физически и юридически лица, субекти на частното право.

Сътрудничеството между административното и гражданското право увеличава възможностите за постигане целите на правото. То се проявява в различни насоки. В едни случаи ГПО, което може да възникне от договор, се създава от административен акт. В други случаи ГПО възниква от смесен фактически състав, включващ юридически факти на гражданското и на административното право. В трети случаи администрацията помага на носителите на съществуващи субективни граждански права да ги защитят срещу посегателства от трети лица.

Общите административни актове (ОАА) и индивидуалните административни актове (ИАА) с гражданскоправни последици са средствата, чрез които администрацията осъществява своята намеса в ГПО. Видовото разнообразие на разглежданите АА е изключително голямо. В настоящото кратко изложение ще се опитаме да подредим тези актове по видове въз основа на някои общи техни характеристики. Изложението не претендира за изчерпателност и не обхваща всички уредени от обективното право АА с гражданскоправно действие.


СЕЛЕКТИВНА СЪДЕБНА ПРАКТИКА НА ВС И НА ВАС ПО ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА


Съставител: проф. д-р Георги Пенчев


(Продължение от бр. 4/2012)


С този списък на избрани съдебни актове се цели подпомагане на учени, студенти и практикуващи юристи в усилията им да анализират и обобщават българската съдебна практика в областта на опазване на околната среда. При посочване на съдебните актове съставителят е фокусирал вниманието си главно върху публикуваната съдебна практика, включително посочената на интернет страницата на Върховния административен съд www.sac.government.bg, която е разпределена по предметен критерий и подредена хронологично с оглед на номера и годината на съдебния акт. В квадратни скоби се посочват някои от разпоредбите на нормативните актове, с прилагането на които е свързано съответното постановление, решение или определение, а в кръгли скоби са направени някои уточнения. Част от мотивите и/или диспозитивът на определени съдебни актове, които по мнението на съставителя имат особено или непреходно значение, са цитирани под линия. Някои повторения не са избегнати по систематични съображения.

РЕШЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЕНИЯ НА ВАС
ПЪРВА КОЛЕГИЯ
ВТОРА КОЛЕГИЯ




ИЗЛЕЗЕ ОТ ПЕЧАТ


„Специални режими на облагане по реда на ЗДДС“ от д-р Красимир Мутафов

Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд