• RSS Icon
  • 2.6.2025 20:54
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • 1/2003
  • 2/2003
  • 3/2003
  • 4/2003
  • 5/2003
  • 6/2003
ЗА ВАСИЗДАНИЯ2003

Съдържание на брой 3/2003

СТАТИИ, АНАЛИЗИ, КОМЕНТАРИ

ПРИНОСЪТ НА РЕШЕНИЯТА НА ВАС ПРИ РЕШАВАНЕ ПРОБЛЕМИТЕ НА ДАНЪЧНИЯ КРЕДИТ И ДАНЪЧНАТА РЕГИСТРАЦИЯ
Любка Ценова
доктор по финансово и данъчно право

Методът на данъчния кредит е универсален способ за облагане на добавената стойност, наречен още “фактурен метод”. При този метод данъчното задължение се определя като разлика между данъка, начислен от лицето за определен период от време, и данъка, който му е бил начислен за направени от него покупки за същия период. На практика това означава, че добавената стойност не се изчислява изобщо, но ефектът е, че в действителност се облага именно тя. Методът на данъчния кредит превъзхожда другите методи за облагане на добавената стойност, от гледна точка на приложение и изпълнение. Той е приспособим към различните модификации на данъчните ставки и се използва в законите, регламентиращи данъка върху добавената стойност в 150 държави. Веднъж въведен, методът на данъчния кредит разкрива оптимално своите предимства, най-вече по отношение на неутралността на данъчното облагане.

ЗА НЯКОИ ИЗМЕНЕНИЯ В РЕЖИМА НА АДМИНИСТРАТИВНИЯ КОНТРОЛ ВЪРХУ ДАНЪЧНИТЕ АКТОВЕ
Ст.н.с. д-р Иван Г. Стоянов 

В статията се разглеждат актуални въпроси във връзка с последните изменения в ДПК, подкрепени с важни решения на ВАС. Прави се кратък преглед на същността на административния контрол за законност върху данъчните актове и режима на този контрол, установен в ДПК. Подлага се на критичен анализ възможността за договаряне в данъчното право. Обосновава се становището, че контролът, упражняван от регионалния данъчен директор, е административен, а не юрисдикционен контрол. С редица аргументи, вкл. подкрепени с решения на ВАС, се отстоява тезата, че забраната за reformatio in pejus е неприложима в данъчния процес. Възприема се становището, че действията по съобщаването на данъчното задължение са материално-технически действия и не съдържат никакво волеизявление. Правят се редица предложения де леге ференда за усъвършенстване на ДПК.

АНАЛИЗ НА ЧЛ. 8, 10, 11 И 28 ОТ КОНВЕНЦИЯТА ТИР С ОГЛЕД ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ № 3/2003 НА ВАС И ИЗМЕНЕНИЯТА НА ЗАКОНА ЗА МИТНИЦИТЕ
Д-р Венцислав М. Великов
Институт за правни науки – БАН

Статията анализира приетото от Върховния административен съд на 25 март 2003 г. тълкувателно решение № 3/2003 г. по въпроси, свързани с приложението на Митническата конвенция за международен превоз на стоки под покритието на Карнети ТИР.
Постановяването на това тълкувателно решение (третото поред от създаването на ВАС) стана възможно в резултат на инициативата на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) за сезиране на Върховната административна прокуратура, която на основание чл. 97, ал. 1 от Закона за съдебната власт и чл. 44 от Закона за Върховния административен съд направи предложение за издаване на тълкувателно решение.

РЕШЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЕНИЯ НА ВАС

ИЗЛЕЗЕ ОТ ПЕЧАТ
“Данъчни производства” от Здравко Славчев, преподавател по данъчно и финансово право

УКАЗАТЕЛ НА РЕШЕНИЯТА И ОПРЕДЕЛЕНИЯТА

Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд