СТАТИИ, АНАЛИЗИ, КОМЕНТАРИ
ПЕТ ГОДИНИ СПИСАНИЕ „АДМИНИСТРАТИВНО ПРАВОСЪДИЕ“
Проф. д-р Кино Лазаров
Списание „Административно правосъдие“ навърши пет години – един сравнително кратък срок, който обаче се оказа достатъчен, за да стане списанието незаменим източник на извънредно ценна информация по основните проблеми на административното правосъдие.
Постепенно се оформиха и непрекъснато се усъвършенстват най-важните постоянни рубрики на списанието – статиите по въпроси на административнопроцесуалното право, на материалното административно право, както и по сродни правни отрасли, като финансовото и данъчното право и др.
Основно място в списанието заемат тълкувателните решения на Общото събрание на съдиите от Върховния административен съд и съдебните актове на тричленни и петчленни състави на този съд, което е от голямо значение и за правната теория, и за усъвършенстването и уеднаквяването на съдебната и на административната практика.
Голям интерес предизвиква и от голяма полза е поместваната в списанието съдебна практика на Съда на Европейските общности в Люксембург и на Европейския съд по правата на човека в Страсбург.
В списанието се публикуват и по-обемни материали, какъвто е цялостният преглед на системата на административното правосъдие в Република България, поместен в два поредни броя от 2003 г. Този преглед ще е от голяма полза при предстоящото създаване на проект за Административно-процесуален кодекс.
Добре е, че автори в списанието са не само видни теоретици на административното право и административния процес, но и изтъкнати юристи от практиката, най-вече съдии от Върховния административен съд.
Публикуват се и материали от чуждестранни автори, главно по практически важни въпроси на сближаването на българското законодателство с правото на Европейския съюз.
Искам да се възползвам от случая и да изкажа и една своя лична благодарност към списанието. Преди известно време си поставих задачата да анализирам съдебната практика на Върховния административен съд за няколко години (вж. монографията „Анализ на практиката на Върховния административен съд (1998-2000)“. С., „Фенея“, 2002). Почти всички анализирани съдебни решения бяха публикувани в списание „Административно правосъдие“. Добре подбрани, анотирани и систематизирани, тези съдебни решения ме подпомогнаха дотолкова, че нито веднъж не почувствах информационен недостиг по един или друг от разглежданите въпроси.
Пожелавам на редакционната колегия, на издателя и на сътрудниците на списанието много нови творчески успехи!
ВЪРХОВНИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Е ПЪРВИЯТ НОСИТЕЛ НА НАГРАДА ЗА ДОСТЪП ДО ИНФОРМАЦИЯ
Роза Георгиева, пресаташе на ВАС
ОСПОРВАНЕ НА НОРМАТИВНИ АДМИНИСТРАТИВНИ АКТОВЕ ПРЕД СЪД
Проф. Емилия Къндева
Конституцията на Република България от 1991 г. и приетият впоследствие Закон за Върховния административен съд регламентират възможността за оспорване на нормативни административни актове. Това разширяване на “общата клауза” за обжалваемост на актовете на администрацията е важна демократична придобивка за административното правосъдие и за защитата на правата не само на отделни граждани, органи и организации, но и на големи групи от обществото. Съдебният контрол по отношение законосъобразността на нормотворческата дейност на изпълнителните органи има за основна цел отстояването на принципа на законността в дейността на изпълнителната власт. Издаването на нормативни административни актове, с които се създават допълнителни общозадължителни правила относно приложението на съдържащите се в закона правни норми, е най-важната проява на разпоредителния характер на административната дейност. Възможността за обжалването на нормативни административни актове пред съда е мощно средство за “възпиране” и контролиране на изпълнителната власт в прилагането на принципа за разделение на властите.
ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ
Д-р Богдан Йорданов
Предмет на настоящата статия са задълженията на държавните служители, уредени от Закона за държавния служител. Те представляват съществена част от статута на държавните служители и произтичат от особеното правоотношение, въз основа на което се изпълнява държавната служба – служебното правоотношение.
Задълженията на държавните служители могат да бъдат обединени в три групи: задължения, свързани с възникване на служебното правоотношение; задължения, свързани с изпълнението на длъжността; задължения, свързани с начина на изпълнението на длъжността.
На съответното място са посочени и санкциите, които са предвидени за служителите в случаите на неизпълнение на техните задължения. Актуалността на разгледания въпрос относно същността и съдържанието на задълженията на държавните служители според Закона за държавния служител се изразява и в направените предложения за усъвършенстване на законодателството в тази насока.
РЕШЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЕНИЯ НА ВАС
ИЗЛЕЗЕ ОТ ПЕЧАТ
“АДМИНИСТРАТИВНО ПРАВО И АДМИНИСТРАТИВЕН ПРОЦЕС”
от проф. д-р Кино Лазаров
УКАЗАТЕЛ НА РЕШЕНИЯТА И ОПРЕДЕЛЕНИЯТА
|