• RSS Icon
  • 2.6.2025 22:46
  • Контакти
  • Начало
  • Новини
  • За ВАС
  • Съдебна практика
  • Полезно
  • Справки
  • Издания
  • 1/2009
  • 2/2009
  • 3/2009
  • 4/2009
  • 5/2009
  • 6/2009
ЗА ВАСИЗДАНИЯ2009

Съдържание на брой 6/2009

СТАТИИ, АНАЛИЗИ, КОМЕНТАРИ


ОТГОВОРНОСТТА НА ДЪРЖАВАТА И ОБЩИНИТЕ ЗА ВРЕДИ, ПРИЧИНЕНИ НА ГРАЖДАНИ И ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА ОТ НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА АДМИНИСТРАТИВНА ДЕЙНОСТ

(материалноправни аспекти)


Александър Еленков,

съдия във Върховния административен съд


Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност – чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ). Това е първата конкретизация на правилото по чл. 7 от Конституцията, че държавата отговаря за вредите, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица, част от които са органите и длъжностните лица, изпълняващи административна дейност.
Отговорността на държавата и общините за вреди, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразна административна дейност, е пълна, гаранционно-обезпечителна, обективна, имуществена юридическа отговорност. Като юридическа отговорност тя е правно отношение с присъщите на всяко правоотношение елементи: страни, съдържание и обект. И пак като всяко правоотношение за възникването й е необходимо да бъде осъществен пораждащ я юридически факт или сложен фактически състав, посочен в хипотезиса на съответната правна норма.


АДМИНИСТРАТИВНОПРАВЕН СТАТУС НА ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА СЕМ
Доц. д-р Райна Николова


Председателят на Съвета за електронни медии е едноличен, мандатен, избираем, вътрешноведомствен, представителен, контролен, ръководен и в същото време административен и административнонаказващ орган.
Законът за радиото и телевизията (ЗРТ) от 1996 г. (отм.) въвежда в структурата на надзорния медиен орган длъжността председател. Той се избира от състава на Националния съвет за радио и телевизия (НСРТ). Председателят свиква Националния съвет за радио и телевизия на заседание най-малко един път седмично.
За преустановяване на нарушенията по закона Националният съвет за радио и телевизия може след отправяне на предупреждение и ако то не е дало резултат, да приложи следните принудителни административни мерки:
1. даване на задължителни предписания на ръководителите на радио- и телевизионните организации;
2. временно спиране разпространението на определено периодично предаване за срок от 1 до 6 месеца;
3. временно спиране разпространението на програмите на радио- или телевизионната организация за срок от 1 до 6 месеца.
Мерките се налагат със заповед на председателя на Националния съвет за радио и телевизия. Те могат да бъдат обжалвани пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от получаването на съобщението за налагането им. Наказателните постановления за извършени нарушения на ЗРТ се издават от председателя на Националния съвет за радио и телевизия.


НЕПОСРЕДСТВЕНИЯТ КОНТРОЛ, ОСЪЩЕСТВЯВАН ОТ НЗОК/РЗОК, СЪГЛАСНО ИЗМЕНЕНИЯТА НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВНОТО ОСИГУРЯВАНЕ


Мария Радева,

юрисконсулт и началник-отдел „Контрол” РЗОК – Русе



Целта на статията е да представи правната рамка на непосредствения контрол съгласно Закона за здравното осигуряване (изм. ДВ, бр. 101/18.12.2009). Непосредственият контрол се извършва съгласно разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания и съгласно АПК за случаите на неоснователно получени от изпълнителите суми.
Представени са и дискусионни тези относно правомощията на лекарите контрольори и финансовите инспектори, както и относно резултатите от непосредствения контрол, осъществяван от длъжностните лица на НЗОК/РЗОК.

РЕШЕНИЯ И ОПРЕДЕЛЕНИЯ НА ВАС

ПЪРВА КОЛЕГИЯ
ВТОРА КОЛЕГИЯ



УКАЗАТЕЛ НА РЕШЕНИЯТА И ОПРЕДЕЛЕНИЯТА

Върховен административен съд

София 1301
бул."Александър Стамболийски" 18
Телефони за връзка:
(02) 9404111; 9404249; 9404345
Факс: (02) 9404132
  • Ведомствени жилища
  • Бланки и формуляри
  • Полезни връзки
  • Конкурси
  • Профил на купувача
  • Правна рамка
Проектът е осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд
Правата върху информацията в този уеб-сайт са на Върховния административен съд